Misschien is niet iedereen het altijd met elkaar eens, maar de vrouwen in de Trail Sisters-gemeenschap weten dat dat niet uitmaakt als je naar het grote geheel kijkt. Het is een plek waar vrouwen zich geen zorgen hoeven te maken dat ze genoeg zijn of het gevoel hebben dat ze er niet bij horen, omdat we allemaal samen Nike Air Max 200 Womens streven en leren van elkaars gedachten en ervaringen.
Een van mijn favoriete momenten in het hardlopen van vrouwen dit jaar was toen de World Mountain Running Association (WMRA) op vrouwen en mannen stemde om dezelfde afstand te lopen tijdens de Wereldkampioenschappen berglopen. Bovendien zullen de teamgroottes nu gelijk zijn. Dat klopt, niet langer zullen slechts 4 vrouwen uit elk land vertegenwoordigd zijn, terwijl de mannen er 6 hebben. Dit was 30 jaar genderongelijkheid! Er is mij verteld dat er nog steeds mannen uit andere landen zijn die vinden dat vrouwen niet eens een team zouden moeten hebben, dus hoe kwam deze verandering tot stand? Gemakkelijk. Genoeg mensen besloten om te spreken.
De # AskWhy-campagne van het bergbeklimmingsteam van Nike Internationalist Herren de vrouwen heeft de WMRA aangemoedigd om gelijkheid in de sport te brengen. Een paar www.brucewillis.es jaar geleden begon ik zowel vrouwen als mannen te zien hun frustratie uiten over de ongelijkheid op blogs en facebookposts, wat vaak leidde tot een grotere discussie. Dit lijkt misschien niet veel, maar WMRA-raadsleden merkten het op. Begin 2016 cre?erden voormalig wereldkampioen berglopen Kasie Enman en haar schoonzus, Molly Enman, sportsequality.org. Samen moedigden ze ons aan om 'te vragen waarom' er nog geen gelijkheid was en begonnen ze een petitie voor gelijke afstanden en teamgroottes in de berglopen, langlaufen en de kampioenschappen nordic ski?n.
Al snel kwam USATF met een enquête waarin lopers naar hun mening werden gevraagd. Uit enquêteresultaten bleek dat we klaar waren voor gelijkheid en van daaruit namen Nancy Hobbs en Richard Bolt de Nike Air Max 720 Hombre heerschappij aan de Amerikaanse kant en vertelden ze de WMRA dat de bergloopwereld moest Nike Air Pegasus 83 Femme veranderen. Hoewel ik de details niet ken, heb ik ook gehoord dat soortgelijke evenementen ook in andere landen hebben plaatsgevonden. In 2017, het eerste jaar dat er gelijkheid zal zijn in zowel afstand als teamgrootte, moedig ik iedereen aan om dit te lezen om de verandering te vieren via sociale media op de dag dat de kampioenschappen plaatsvinden.
Aan de andere kant waarderen de meeste hardlopers de inspiratie die afkomstig is van een goed uitgevoerde hardloopfilm. Ik heb echt genoten van het kijken naar films als Unbreakable, In the High Country en Running the Edge om een ??paar van de grote films te noemen, maar al deze films bevatten mannen. Natuurlijk was Finding Traction, een film gebaseerd op Nikki Kimballs Long Trail FKT-poging een Nike Air Max Command Dámské] grote hit onder trailrunning-fans, maar het leek nog steeds op films met vrouwelijke Nike Air Pegasus 92 Femme hardlopers omdat de hoofdrol er maar weinigen waren.
Blijkbaar hebben enkele filmmakers kennis genomen en 2016 bracht ons Life in a Day van Billy Yang, Outside Voices van Joel Wolpert en Women of Hardrock van Run Steep Get High zal naar verwachting later in 2017 uitkomen. Er waren ook tal van andere korte films over vrouwen die dit jaar ons hart raakten en ik was dankbaar om te zien dat trailrunning-filmfestivals deze trend ook overnamen.