"Open je mot onder water en laat het water erin." Dit was het advies van mijn zwemcoach, die me enigszins zorgen maak om me te vermoorden. Ik blijf water doorslikken en, hoewel het me waarschijnlijk niet zal doden, drink ik liever niet mijn eigen badwater, laat staan ??water dat een honderdtal mensen erin hebben rondgespat. Het lijkt contra-intu?tief - stop met het drinken van het zwembad door je mond te openen en je mond te vullen met het spul. Maar, zoals ze uitlegde, "Je moet wennen aan het hebben van water in je mond, dus stop met slikken."
Dus, naast het doen van een indruk van een ijsbeer in mijn plaatselijke zwembad twee keer per week, moet ik nu een reuzenhaai nabootsen. Als een reuzenhaai zorg ik ook Nike Air Max Vision Femme voor zorgen van de nabijgelegen strandwachten terwijl ik rond rommel, mond wijd open in het ondiepe water - maar we vormen geen gevaar voor andere zwemmers, alleen voor onszelf.
De zwemcoach heeft tot nu toe vrijwel alles gelijk gehad. Ik hoef niet naar adem te happen als mijn gezicht eindelijk uit het zwembad komt (hoewel ik er nog steeds voor kies om dit te doen) en geleidelijk ben ik gestopt met steeds minder naar de bodem van het zwembad te zinken terwijl ik mijn oefeningen doe.
Haar andere parel van wijsheid was deze week: "Laat alle hoop varen, maar houd het geloof." Dit zou me ervan weerhouden te verdrinken. Ik heb vrijwel alle hoop opgegeven dat ik Rio 2016 zal bereiken, maar ik heb nog steeds vertrouwen in mijn instructeur - daarom vind je me deze week mond wijd open schrikkende zwemmers in het zwembad.
Met de vijfde Nike Air Max Command Mens en laatste California Rock'n Roll-race voor het jaar wilde ik er gewoon van genieten. Het was een Halloweenweekend en vers van een PR in San Jose. Ik wilde niet echt racen en nam de hulp in van Lisa van RunWiki.org. Ik reikte haar uit om te kijken of ze een 'leuke' race wilde lopen en mogelijk in kostuum verkleed wilde gaan. Met wat last-minute hersenstormingen en een reis naar Target, besloten we Batman!
Er zijn een paar goede essenti?le dingen om te onthouden bij het doen van intervaltraining: doe je intervallen in het juiste tempo, ga niet te hard uit tijdens je eerste interval en houd ze consistent, focus op je vorm en hardlopen, en onthoud je horloge.
Ik was het laatste van deze adviezen vergeten toen het tijd werd om de 7x800m te doen met 6:37 minuten per mijl die mijn trainingsplan opriep. Ik kon niet alleen niet Nike Air Odyssey Donna meten hoe ver ik zou zijn gegaan, maar ik kon ook niet bepalen hoe lang elke vertegenwoordiger erover deed. Een goed excuus om de voorgeschreven sessie over te slaan en in plaats daarvan vier mijl door te ploeteren of een uitdaging voor mijn vindingrijkheid? Ik koos voor het laatste.
Uit de routeplanner bleek dat Blackfriars Bridge (dicht bij het begin van mijn run) en Waterloo Bridge aan de noordkant van de Theems iets meer dan een halve mijl uit elkaar liggen. En als je begint vanaf de onderkant van de helling die omhoog gaat van de dijk naar Blackfriars Bridge, dan is het een knal op 800m.
Probleem één was opgelost, ik had 800m vlak om op en neer te rennen. Het hebben van een visuele marker van hoe ver ik in de verte moest rennen, werkte eigenlijk vrij goed voor het pacen van elke intervallen. Hoewel de grote rode coach die het eindpunt van de Blackfriars Bridge markeerde, me een gebogen bal gooide door halverwege Nike Air Max 270 Herren de sessie weg te rijden.
Door de magie van maximaal 90 te kunnen tellen, kon ik ook mijn herstelintervallen van 90 seconden redelijk goed inschatten. Maar hoe snel moet ik rennen? Lopend met een Garmin kon ik in mijn tempo naar beneden kijken en controleren of het rond 6:37 was. Een eenvoudige stopwatch zou me in staat hebben gesteld om elk interval te timen, wat ongeveer 3 minuten en 18 seconden had moeten duren. Maar ik had geen van beide. Ik probeerde te tellen terwijl ik rende, maar dit ging niet zo goed.
In plaats daarvan rende ik door gevoel. Het tempo waar ik naar streefde, lag ergens tussen de 5k en 10k, en ik weet hoe dat moet voelen: niet prettig maar haalbaar. Dus dat is wat ik deed. Gegeven hoe lang de algehele sessie duurde, en het feit dat ik erin geslaagd was om alle 7 intervallen te voltooien, maar geen Nike Air Max Sequent 2 Womens andere wilde doen, zou ik zeggen dat deze methode redelijk goed ging. Maar de volgende keer herinner ik me mijn horloge.